Nyt Vikingeskibsmuseum

 

Vi har vundet arkitektkonkurrencen om Nyt Vikingeskibsmuseum. En ny klimasikret museumsbygning beskytter de fem vikingeskibe for fremtiden og sætter oplevelsen af skibene i centrum. Vikingeskibshallen transformeres med respekt for den arkitektoniske kulturarv og føres ind i en ny tid som et samlingspunkt i Roskilde. Både museumsgæster og offentligheden får adgang til fjorden og naturoplevelser på den store strandeng, der binder hele museumsoplevelsen sammen.

 

Type
Museum; Nybyg, transformation, landskabsprojekt

Adresse
Vindeboder 12, 4000 Roskilde, Danmark

Areal
Ny Museumsbygning 3217 m², Vikingeskibshallen 2750 m²
Landskab 24.975 m²

Bygherre
Vikingeskibsmuseet

Landskabsarkitekt
Marianne Levinsen Landskab

Samarbejdspartner transformation
Christoffer Harlang Architects

Ingeniør
Niras
Aaen Engineering

Udstillingsarkitekt
JAC Studios

Årstal
1. præmie 2024

Renderinger
Kvant-1

Det er et projekt, der viser, hvordan arkitektur handler om mere end at kunne tegne en flot bygning. Det er ikke kun det, man bygger, men i høj grad også disponeringen af grunden og alt det, man ikke gør på den, der udmærker stor arkitektur .”

Karsten Ifversen, Politiken, 12. januar, 2024

Læs mere i Politiken

 

For os som arkitekter er det en drøm, der går i opfyldelse. Vi får lov til at arbejde i feltet mellem beskyttelse og fornyelse af den enestående kulturarv, som både Vikingeskibene og Vikingeskibshallen repræsenterer. Vi var fra starten optaget af at finde det selvfølgelige og stærke greb, der kan forløse dette særlige steds potentiale og bevare offentlighedens frie adgang til fjorden. Vi har placeret den nye Museumsbygning på en måde, så den samler de tre meget forskellige bygningskarakterer samtidig med, at de skaber rum og naturlige overgange til landskabet imellem dem. Det skaber én samlet museumsoplevelse med fjorden og strandengen – ja, med naturen som den store, samlende kraft.”

– Lene Tranberg, partner og medstifter Lundgaard & Tranberg Arkitekter

Den nye museumsbygning er placeret, så der opstår en åben forbindelse mellem Roskilde BY og fjorden. Situationsplan: Marianne Levinsen Landskab

Gæster ledes langs den nye museumsbygnings langstrakte og let krummede bygningskrop mod fjorden og hovedindgangen. Der foregår et væld af aktiviteter i landskabet.

“Vinderforslaget fra Lundgaard & Tranberg Arkitekter skaber en formidabel sammenhæng mellem den nye bygning til vikingeskibene, den nuværende vikingeskibshal, Roskilde by og landskabet. Vi får en stor strandeng, som kan håndtere vand og inviterer en lokal flora ind på området, og som passer til det øvrige fjordlandskab. På den måde er det et arkitektonisk værk, hvis kvalitet ikke bare består af den enkelte bygning, men udgøres af en samklang med landskab, natur, historie og mennesker,”

formand for dommerkomiteen og borgmester i Roskilde, Tomas Breddam

Forslaget tager udgangspunkt i idéen om skibe, der er trukket på land.

Den nye museumsbygning understreger og forstærker forbindelsen mellem Domkirken og fjorden

Målet er at skabe en smuk og tydelig forbindelse mellem fjorden, byen og Roskilde Domkirke, ligesom vikingerne gjorde, da de sejlede ud i Skuldelevskibene for 1000 år siden.

Strandengen er allerede en kendt landskabstype ved Roskilde Fjord.

Eksempel på et strandengslandskab, her fra Læsø.

“Det er med stor lettelse, at vi kan præsentere den nye bygning, som skal sikre de umistelige vikingeskibe for fremtiden. Det nye hjem til skibene kommer til at ligge på museumsgrundens højeste sted i sikkerhed fra havets kræfter og skibene bliver skærmet for dagslysets nedbrydende effekt. Samtidig foreslår vinderprojektet en virkelig smuk transformation af den eksisterende Vikingeskibshal med stor respekt for de arkitektoniske kvaliteter. Vinderprojektet understøtter i den grad museets maritime fortælling med blandt andet en offentlig plads, der også kan bruges som slæbested for museets skibe”

Vikingeskibsmuseets direktør Tinna Damgård-Sørensen.  

 

Stueplan

1. sals plan

Tværsnit

Tværsnit

 

Opstalt

Længdesnit

Vi har arbejdet med at integrere konkrete bæredygtighedstiltag for at skabe et ansvarsbevidst og klimavenligt byggeri. Den ny museumsbygning har en bærende trækonstruktion og en høj andel af biobaserede materialer med det primære formål at minimere bygningens CO2-aftryk ved opførelsen. Bygningens geometri er blevet aktivt designoptimeret for at minimere ressourceforbruget og med fokus på at reducere mængden af beton, samt unødvendigt glasareal i facaden. Vi har integreret passive designtiltag i bygningen. Taget har f.eks. et stort udhæng, der fungerer som beskyttelse af facaden og inviterer til at man kan tage en pause i en af nicherne langs facaden.

 

”Roskilde Fjord er et enestående fjordlandskab i Danmark. I vikingetiden var fjorden bindeleddet mellem Roskilde By og verdenshavet. Det har været altafgørende for os, at den nye museumsbygning bidrager til, at de besøgende mærker denne forbindelse. Allerede når man ankommer, møder man en langstrakt, let krummet bygning, som leder mod fjorden og indgangen til museet. Den langstrakte bygningskrop understøtter, at de fem vikingeskibe udstilles som en samlet flåde med deres naturlige retning mod verdenshavet. Rummet omkring skibene er luftigt og iscenesætter dem som den primære museumsoplevelse.”


- partner og arkitekt Malene Hjortsø Kyndesen

 

Den nye museumsbygnings nordside har en smuk åben plads, hvor man træder ud til en udsigt over Museumshavnen. De originale arkæologiske fund bliver vakt til live, når de rekonstruerede vikingeskibe sejler ud med gæster, frivillige og museumsansatte.  

 
 

Vikingeskibshallen

”I vores transformation af Hallen er vi gået nænsomt frem. Det har været givende at arbejde med et vigtigt arkitektonisk værk, der har en smuk, meget tydelig rumlig struktur med et klart hierarki, som gør det muligt at facaderne mod strandengen kan åbnes, så Hallen kan blive et samlingspunkt for byen. Samtidig kystsikres Hallen mod fjorden, på en måde der tager afsæt i bygningens egen logik.”

– partner og arkitekt Malene Hjortsø Kyndesen

Pladsen vest for Hallen er åben for offentligheden.

“Det smukke forslag til en transformation af hallen er tydeligvis tegnet med stor respekt for det originale arkitektoniske værk. Bearbejdningen sker med stor indlevelse i Vikingeskibshallens tektoniske kvaliteter. Hallen kan i højere grad være Roskilde til glæde og gavn i det daglige – og revitaliseres som et arkitektonisk mesterværk ført ind i en ny tid.”

fagdommer Mette Tony, Praksis Arkitekter.

Foto af Keld Helmer-Petersen

Foto af Keld Helmer-Petersen

Transformationen af hallen bevarer så meget af den oprindelige konstruktion som muligt. 90 % af betonen bevares, 80 % mursten bevares og renses. Den nye beton dimensioneres for at minimere ressourceforbruget. De øvrige konstruktioner, indervægge og dæk bygges op i biobaserede konstruktioner, der minimerer up-front carbon.

Hallen skal ikke længere huse vikingeskibene, i stedet får den en ny funktion, hvor offentligheden i endnu højere grad bliver inviteret tæt på det maritime liv ved fjorden og havet.

 
 

“Det nye Vikingeskibsmuseum er et godt eksempel på en ny retning, hvor arkitektur er meget mere end bare udformning af byer og bygninger. Lundgaard & Tranberg Arkitekter er her kommet med et eksempel på, hvordan arkitektur kan være med til at skabe trivsel, fællesskaber og understøtte sammenhængskraften mellem Roskilde by, kystnaturen, fjorden og eksisterende arkitektur. Projektet viser samtidig, hvordan arkitektur kan hjælpe os i den grønne omstilling og til at håndtere de meget mærkbare konsekvenser af klimaforandringerne.”

- Arkitektforeningens formand og formand for dommerkomitéens fagdommere, Johnny Svendborg

Vikingeskibshallens sydfacade mod byen får en ny, stor trappe, der løber i bygningens fulde længde. Den inviterer forbipasserende til at slå sig ned og skaber en ny og åben sammenhæng mellem inde og ude.