Teaterstolen


Stolen til Skuespilhusets Store Scene er designet med afsæt i Det Kongelige Teaters ønske om stor nærhed og intimitet i auditoriets udformning, samt at hele salen skal kunne inddrages som scenerum.

Skuespillet skal kunne frigøre sig fra scenen og bevæge sig ud på kanten af forscenen, helt ud til balkonsiderne, og ekstraordinært kunne bruge hele rummet. Denne bevægelse ændrer sigtlinjerne og stiller store krav til bevægelsesfriheden i stolen, så publikum ubesværet kan vende sig mod begivenhedernes centrum.

Resultatet er en stol, der nok er beskeden af størrelse, men yderst rummelig i sit favntag. Stolene er placeret som perler på en snor og rækker armene forbi det opklappede sæde og ud mod publikum, som bydes velkommen. Det runde sæde og den svungne skal, der i ét stykke udgør ryg og armlæn, muliggør et utal af siddestillinger, med god støtte i ryg og lænd, selv om man drejer sig 45 grader i stolen.

Ryglænets højde er afpasset, så man i denne skrå siddestilling kan hvile armen på toppen af ryglænet og opnå en mere henslængt, men stadig opret siddestilling. Stolen har en venlig form, som er rar at sidde ved siden af, også selvom nabostolen ikke skulle være optaget.

Stolen fungerer desuden som akustisk element i salen og er udformet således, at en tom stol har samme lydabsorberende effekt som en optaget stol. Dette bevirker at klangen, der er helt afgørende for oplevelsen af skuespillet og nøje afstemt efter ’det talte ord’, altid er den samme, uanset om salen er tom eller fuld.

Stellet forekommer i 12 varianter, mens de polstrede dele er ens for alle 658 stole. Variationerne i stellet imødekommer behovet for differentieret hældning af stolens ryg, alt efter hvor i salen, stolen er placeret. Herudover er nogle stole demonterbare, nogle er ekstra høje, mens andre har en fodplade og står løst på gulvet.

I modsætning til traditionelle teaterstole, som ofte er betrukket med en langluvet silkevelour, er stolen til Skuespilhuset betrukket med en ren uldvelour med kort og tæt luv, som tegner stolens form mere præcist, mens de klassiske teaterreferencer bevares. 

Den røde farve er en del af Skuespilhusets generelle farvesætning og går igen på døre, vægge og gardiner i bygningen. Den røde er iblandet en smule sort, hvilket gør den ideel til teaterbrug, idet farven bliver helt sort og stolen ’forsvinder’, når lyset dæmpes og magien begynder.

Click here for text in English


Projektfakta:

Bygherre:
Det Kongelige Teater / Kulturministeriet

Design:
Lundgaard & Tranberg Arkitekter

Akustikrådgivning:
Gade & Mortensen A/S

Producent:
Getama Danmark A/S

Årstal:
2005-07

Præmieringer:
Red Dot Award 2009 (teaterstolen)
iF International Forum Design Award 2009 (teaterstolen)
 

Tilbage